30 oktober 20239 Minuter lästid

Att sälja en husbil till en återförsäljare: 9 goda skäl

Tummen upp för försäljningen till en husbilshandlare

Inledning

En ofta ställd inledande fråga vid försäljning av en egen begagnad husbil lyder ungefär så här: Ska jag sälja min husbil till en återförsäljare eller vill jag hellre sälja den till en privatperson? En annan fråga är: Kommer återförsäljaren att betala mig ett bra pris? Eller denna fråga: Varför ska jag sälja till en återförsäljare när en privatperson betalar ett högre pris?

Är det verkligen så? De flesta guider och artiklar på Internet säger att en återförsäljare skulle erbjuda ett lägre pris eftersom han måste tjäna pengar på återförsäljningen av husbilen. Om du har tålamod bör du sälja privat och göra en bättre affär i slutändan.

De senaste årens praxis, särskilt från början av 2021, visar en annan bild. I tider av flaskhalsar i utbudet av nya fordon, uttunnade lager av begagnade fordon hos husbilshandlare och en veritabel boom i hela husvagnsbranschen i Tyskland och Europa, letar allt fler handlare aktivt efter begagnade husbilar, för vilka de också betalar mycket höga priser. Har du någonsin hört följande mening från din pålitliga husbilshandlare?

"Marknaden för begagnade husbilar är tom, det finns ingenting!"

För dig som husbilsägare är detta definitivt en bra sak! Här är 9 goda skäl till att sälja din egen husbil till en återförsäljare.

Skäl nr 1: Biologisk mångfald

Återförsäljaren är en mångskiftande art. Det finns till exempel "husbilsköparen", som systematiskt köper upp alla typer av husbilar och drar till sig uppmärksamhet genom intensiv reklam. Sedan finns det de klassiska märkeshandlarna som uteslutande representerar ett eller flera märken och specialiserar sig uteslutande på dessa. Det finns "crossover-handlaren", som är erfaren och professionell, men som är öppen för alla märken. Det finns "lyxhusbilshandlaren" som t.ex. bara säljer husbilar av märkena Morelo eller Concorde i högprissegmentet. Sedan finns det återförsäljaren som huvudsakligen bara säljer skåpbilar. Eller
den återförsäljare som har specialiserat sig på försäljning till andra europeiska länder (se även skäl 3).

I hela Tyskland finns det mycket olika återförsäljare med olika affärsmetoder och därav följande inköpsprofiler. Exempel: En husbilshandlare med särskild varumärkesrepresentation är vanligtvis intresserad av unga begagnade husbilar (upp till 3 år gamla) av hans märke, som har en inte alltför hög körsträcka (t.ex. upp till 30 000 km) och där underhålls- och läckagetester har utförts enligt tillverkarens anvisningar. En sådan återförsäljare kan vanligtvis betala ett inköpspris över genomsnittet för en sådan husbil.

Ett annat exempel: En oberoende, märkesoberoende återförsäljare som inte är specialiserad på något visst märke och handlar mer med husbilar i instegsprisintervallet upp till 30 000 euro. Det är kanske inte viktigt för honom om underhållshäftet har bevarats i sin helhet och när det senaste läckagetestet utfördes. Denna återförsäljare köper också husbilar med mindre eller större defekter, som han kan reparera billigt i sin egen verkstad.

Ett annat exempel på det omdiskuterade ämnet "inbyte": Du äger för närvarande en 6 år gammal Knaus husbil med halvintegrering. Du vill byta till en större husbil och har letat efter en helt ny helintegrerad husbil hos en Dethleffs-återförsäljare. Du vill inte ha en massa problem med din "gamla" och ber återförsäljaren om ett inbyteserbjudande. I vissa fall får de ett underjordiskt pris, i andra fall rekommendationen att marknadsföra den själva via mobile.de. Den verkliga frågan bakom detta: Varför erbjuder du ett fordon från grupp B (KnausTabbert) till en återförsäljare från grupp A (Hymer Group)?

Du tänker nu - "Det är ju självklart, det skulle jag ändå inte göra!". Låt oss ändra exemplet lite. Tänk om det hade varit en 5 år gammal Dethleffs och inte en Knaus? Det skulle kanske inte heller ge dig någon fördel, eftersom denna Dethleffs-återförsäljare kanske uteslutande är specialiserad på nya fordon och inte har något intresse av begagnade fordon - och av den anledningen helt enkelt är fel avtalspartner för köpet av din begagnade husbil.

Vad innebär detta för dig? Det finns inget som heter återförsäljare. Beroende på vilken typ av husbil som erbjuds och husbilens skick kommer du att vända dig till olika återförsäljare när du säljer. Återförsäljare betalar ibland väsentligt olika inköpspriser eftersom de har en annan affärsfilosofi eller betjänar ett visst kund- eller fordonssegment.

Hur många husbilshandlare tror du att det finns bara i Tyskland? Inte lätt att svara på, men portalen caravanmarkt.info ger oss en bra fingervisning. Den räknar inte mindre än 818 återförsäljare. Det är en hel del. Och alla är på något sätt olika.

Skäl nr 2: (Över)-regionala marknader?

En ofta ställd inledande fråga vid försäljning av en egen begagnad husbil lyder ungefär så här: Ska jag sälja min husbil till en återförsäljare eller vill jag hellre sälja den till en privatperson? En annan fråga är: Kommer återförsäljaren att betala mig ett bra pris? Eller denna fråga: Varför ska jag sälja till en återförsäljare när en privatperson betalar ett högre pris?

Är det verkligen så? De flesta guider och artiklar på Internet säger att en återförsäljare erbjuder ett lägre pris eftersom han måste tjäna pengar på återförsäljningen av husbilen. Om du har tålamod bör du hellre sälja privat och göra en bättre affär i slutändan.

De senaste årens praxis, särskilt från början av 2021, visar en annan bild. I tider av flaskhalsar i utbudet av nya fordon, uttunnade lager av begagnade fordon hos husbilshandlare och en veritabel boom i hela husvagnsbranschen i Tyskland och Europa, letar allt fler handlare aktivt efter begagnade husbilar, för vilka de också betalar mycket höga priser. Har du någonsin hört följande mening från din pålitliga husbilshandlare?

"Marknaden för begagnade husbilar är tom, det finns ingenting!"

För dig som husbilsägare är detta definitivt en bra sak! Här är 9 goda skäl till att sälja din egen husbil till en återförsäljare.

Anledning nr. 3: Husvagnscamping - inte bara en trend i Tyskland

Marknaderna blir alltmer globaliserade. Du kanske känner igen denna fras från affärssektionen i din dagstidning. Och det gäller till fullo även för husvagnsbranschen. Sedan flera år tillbaka blir husbilar allt populärare även i våra europeiska grannländer. I sin senaste offentligt tillgängliga studie från 09/2020 förutspår KnausTabbert Group en årlig tillväxt på 5,7 % i husbilssegmentet. År 2020 var vårt grannland Frankrike ledande inom nyregistreringar av husbilar efter Tyskland (+16,5%). Tyvärr finns det i skrivande stund inga aktuella siffror för 2021. Man kan dock anta att coronaviruset bara har stärkt trenden att resa individuellt i sin egen husbil.

Med andra ord kan en tysk husbilshandlare i norr ha en förmögen kund från Sverige eller Finland som letar efter en speciell husbil och betalar ett högt pris för den. En annan tysk husbilshandlare i söder kan ha en kund från Italien, Schweiz eller Tjeckien som letar efter en husbil som du för närvarande erbjuder. Du kan tänka dig att kunder från andra europeiska länder gärna handlar i Tyskland. Varför är det så? (Tyska) husbilar är ännu dyrare i våra grannländer.

Anledning nr 4: Syftet med köpet

Du måste erkänna att husbilsentusiaster idag är beredda att resa många hundra kilometer för att se eller till och med köpa en begagnad husbil från en återförsäljare. Men de flesta köper hellre från en pålitlig lokal återförsäljare där de känner att de får kompetent service och ett bra bemötande. Och som de snabbt kan kontakta om de får problem. Vem vill köra hundratals kilometer för ett garantiärende?

Vad innebär detta i praktiken? Priserna på husbilar varierar kraftigt i Tyskland, beroende på region. En husbilshandlare från Schwarzwald bryr sig inte om en jämförbar husbil är några tusen euro billigare hos en annan handlare långt uppe i norr. Återförsäljaren från söder jämför priserna i sin region (t.ex. inom en radie på 100-200 km) och riktar sig därmed till en potentiell köpare från sitt närområde. En potentiell köpare från denna återförsäljares omedelbara närhet, som till exempel vill köpa en husbil för ett högt femsiffrigt belopp, kommer i de flesta fall att tänka två gånger om att resa 600 kilometer för att spara några tusen euro. För att sedan eventuellt göra nästa 600 kilometers resa om några månader när det första felet uppstår.

Anledning nr 5: Marginalen vid återförsäljning

Man skulle kunna tro att en husbilshandlare köper en husbil av en privatperson enbart för att sälja den vidare. Så är det inte alls! Många husbilshandlare har små till stora flottor av uthyrningsfordon för att möta den stora efterfrågan.

Så vad gör en återförsäljare om han har brist på husbilar för uthyrning på grund av tillverkarens flaskhals i leveransen? Jo, han köper unga begagnade husbilar som är lätta att hyra ut. Återförsäljaren får tillbaka det eventuellt något överdrivna inköpspriset genom att hyra ut dem till hyrespriser som har stigit i flera år. Efter ca 6-12 månader tas husbilen bort från hyresflottan, rekonditioneras och erbjuds på den öppna marknaden igen. En bra affär för återförsäljaren, även om han inte gjorde en bra affär i början.

Orsak nr 6: Realiserbart försäljningspris

Har du någonsin finansierat en husbil eller känner du någon som har gjort det? Då vet du att husbilshandlaren gärna ordnar med finansiering, eftersom han får en rejäl provision från sin bank för detta arrangemang. Behöver du en service innan du tar emot din begagnade husbil eller vill du uppgradera något? Behöver du fortfarande campingtillbehör? Din återförsäljare gör det gärna åt dig eller säljer de nödvändiga tillbehören till dig.

En återförsäljare av husbilar tjänar mer än bara på försäljningen av husbilen. Vad innebär detta för dig? Du kan förvänta dig ett högre inköpspris om återförsäljaren vet att han kan sälja ditt fordon vidare till en kund direkt och kunden till exempel ingår ett finansieringsavtal med återförsäljaren. Och faktiskt fortfarande behöver en släpvagnskoppling för att dra sin lilla båt. En komplett campingutrustning skulle inte heller vara fel, eftersom han är nybörjare på camping. Och så vidare... Du förstår vad vi menar.

Orsak nr. 7: Defekter

De flesta privata presumtiva köpare vill köpa en husbil som är fri från defekter. Endast ett fåtal av dem kommer på allvar att överväga att köpa en husbil om den har defekter. En lekman kan sällan bedöma om ett fel är "litet" eller "stort", om felet är lätt att åtgärda eller om det ens är en kostnadskrävande reparation. Här är ett exempel från verkligheten: En privat säljare lämnade följande information när han sålde sin husbil:

Lätta parkeringsgropar bak till vänster och höger, höger ytterspegelhus något skadat. Tändgnistan på spishällen fungerar inte, inte heller den automatiska infällningen av den yttre sparkpanelen under körning och den automatiska omkopplingen av kylskåpet till batteriläge.

Förmodligen kommer 9 av 10 potentiella köpare inte att kunna uppskatta reparationskostnaderna och kommer initialt att avstå från att köpa denna husbil och fortsätta sin sökning.

En professionell husbilshandlare (med egen verkstad) har i regel genom många års erfarenhet skaffat sig ett omfattande kunnande, som gör att han snabbt kan bedöma ett fel och de reparationskostnader som uppstår, även på avstånd. I exemplet ovan visste den återförsäljare som köpte husbilen omedelbart vad orsaken till de tekniska bristerna var (de tre tekniska bristerna hade för övrigt bara en orsak). Parkeringsbulorna, som var tydligt synliga på bilderna, beaktades också mycket snabbt och enkelt av återförsäljaren vid beräkningen av inköpspriset.

Vad innebär detta för dig? Husbilar med mindre eller till och med betydande defekter är mycket lättare att sälja till en återförsäljare eftersom de vet vad de ger sig in på.

Orsak nr 8: Säsongsvariationer

Ibland hör man att privata säljare vill vänta till våren med att sälja sin husbil. Den allmänna uppfattningen verkar vara att försäljningspriserna stiger i takt med att temperaturen stiger.

Författaren anser dock att säsongsvariationer endast spelar en mindre roll. Priserna är relativt jämnt fördelade under hela året.

Vad du bör veta som säljare: I princip ökar efterfrågan på husbilar från privata köpare avsevärt från och med våren, men samtidigt ökar också utbudet av husbilar på marknaden för begagnade fordon. Större efterfrågan möter större utbud. Det innebär att det inte nödvändigtvis är en försäljningsfördel att vänta på fint väder.

Professionella husbilshandlare med stora lager av fordon förbereder sig för säsongen i god tid. De har bland annat tre saker: utrymme, tålamod i försäljningen och en bra inköpskredit hos sin husbank. Det är viktigt för en husbilshandlare att alltid ha tillräckligt med "bra lager" på gården. Därför bryr han sig oftast inte om ifall han köper en lämplig begagnad husbil på vintern eller under lågsäsong.

I ett nötskal - det spelar ingen roll vilken tid på året du säljer din husbil när du säljer till en återförsäljare. Du behöver bara vänta tills rätt återförsäljare (köpare) dyker upp.

Anledning nr. 9: Sightseeingturisten och den potentiella köparen "jag behöver fortfarande klargöra finansieringen"

Enkelt uttryckt: Vid försäljning av en begagnad husbil till en konsument måste husbilsförsäljaren ansvara för fel under minst ett år (ansvar för sakfel, i dagligt tal även kallat garanti). En seriös återförsäljare kontrollerar därför i regel fordonet före försäljningen, utför eventuella nödvändiga reparationer och underhåll, förnyar vid behov MOT och intygar helst också ett läckagetest. Av goda skäl kan husbilshandlaren därför också kräva ett högre försäljningspris - och i de flesta fall också genomdriva det, eftersom många husbilsägare vill ha en sak framför allt: att resa säkert och pålitligt.

Vad tjänar du på det? En välrenommerad husbilshandlare med en bra kundbas kan kanske uppnå ett mycket högre pris än du trodde var möjligt. Glöm inte de tilläggstjänster som återförsäljaren erbjuder mot en avgift (se skäl nr 5).

Slutsats

Har våra skäl övertygat dig? Vill du prova att sälja till en välrenommerad husbilshandlare? Eller föredrar du att fortsätta försöka privat? Vi överlåter gärna detta beslut till dig. Om du vill ta den enkla och avslappnade vägen rekommenderar vi vår garanterat kostnadsfria online-försäljningsportal caravanmarkt24.

Så här fungerar husbilsförsäljningen

Skapa helt enkelt din gratis försäljningsannons online på under 15 minuter och erbjud din husbil eller husvagn till försäljning till över 250 välrenommerade återförsäljare samtidigt. Ta emot erbjudanden om att köpa ditt fritidsfordon under en budgivningsperiod på högst 24 timmar och sälj till det högsta budet efter auktionens slut, men bara om du är nöjd med det högsta budet. Om ditt lägsta försäljningspris inte uppnås i slutet av budgivningsprocessen finns det naturligtvis ingen skyldighet att sälja. Spara tid och nerver och gör allt bekvämt från ditt eget hem - det är så försäljning fungerar idag! Få icke-bindande information nu och sälj din husbil med lätthet.